Co to w ogóle znaczy "kultowy"?

Ostatni tydzień października to w redakcji radia Eska Rock tydzień podsumowujący. Ostatnie dni, które kończą ich urodzinowy miesiąc są uhonorowane uroczystym odliczaniem listy, zwanej Kultową 500. Propozycje kultowych piosenek wraz z uzasadnieniami mogli zgłaszać słuchacze od pierwszego dnia miesiąca. Minione sześć dni (sobota 10-22, niedziela 10-20, poniedziałek-czwartek 10-16) chciałam spędzić przed radioodbiornikiem i wysłuchać wszystkich pięciuset utworów, ale że jest to fizycznie niemożliwe, to mi się to oczywiście nie udało. Jednak słuchałam, kiedy tylko mogłam. Niektóre utwory słyszałam po raz pierwszy w życiu, niektóre zajmowały marne pozycje w stosunku tego, gdzie powinny się znaleźć, inne były o kilkaset pozycji za wysoko, a jeszcze inne nigdy nie zasłużą na miano "kultowych" i nie wiem, co robiły w tym notowaniu. Tych ostatnich na szczęście z rok una rok jest coraz mniej. W tym roku jakoś nie czułam się na silach, żeby przesiedzieć ten czas na Facebooku i pokonwersować z innymi o wspominanej "kultowości" niektórych utworów, bo wiedziałam, jak to się skończy. Przyjdzie faneczka, tupnie nóżką, że ta i ta piosenka jej ukochanego zespołu, jednego z najbardziej aktualnie znanych i najbogatszych, musi być w czołówce i wielki foszek, że tak nie jest.

Jakie znaczenie ma dla ciebie słowo "kultowy"? Jakie piosenki według ciebie można określić tym przymiotnikiem? Dlaczego akurat te, a tamte nie? Jakie zespoły są "kultowe"? Co to w ogóle znaczy, że "są kultowi"?

Według Słownika Języka Polskiego przymiotnik "kultowy" to "symbolizujący doświadczenia, wartości i postawy jakiejś społeczności lub jakiegoś pokolenia". Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę kolejne znaczenie tego przymiotnika, dowiemy się, że kultowy znaczy również "popularny w jakieś grupie społecznej". Akurat do tego notowania lepiej bazować na pierwszej definicji z prostego powodu – piosenki popularne w danej grupie społecznej są najczęściej (ale nie zawsze) piosenkami bardzo młodymi, nowymi, na czasie, więc ciężko je zaliczyć do piosenek znanych przez wszystkich. A takie właśnie według mnie powinny być piosenki, które można nazwać mianem kultowych.

Z emocji rozbolała mnie głowa. Łapki mi się dalej trochę trzęsą. Mimo że na nic nie liczyłam i wiedziałam, że czołówka będzie jedynie troszeczkę inna niż w ostatnich latach. Na wieczór zostawię was z pierwszą dwudziestką Kultowej 500 z roku bieżącego i pytaniem: czy ktoś nie zna którejś z tych piosenek? Pod znakiem zapytania można postawić jedynie miejsce czternaste (bracia Followillowe muszą sobie jeszcze poczekać parę lat, żeby stać się naprawdę kultowymi...), ale i tak jest o niebo lepiej niż w ubiegłym czy jeszcze poprzednim roku. Cała lista dostępna [pod linkiem]. Enjoy it!

20 Blur "Song 2"
19 Dżem "Wehikuł czasu"
18 Nirvana "Come As You Are"
17 Guns N' Roses "Sweet Child O' Mine"
16 U2 "With Or Without You"
15 Depeche Mode "Enjoy The Silence"
14 Kings Of Leon "Sex On Fire"
13 Deep Purple "Smoke On The Water"
12 AC/DC "Highway To Hell"
11 Pink Floyd "Another Brick In The Wall"
10 Guns N' Roses "November Rain"
9 Metallica "One"
8 Pearl Jan "Alive"
7 Kult "Polska"
6 U2 "One"
5 Pearl Jam "Jeremy"
3 Led Zeppelin "Stairway To Heaven"

Komentarze

  1. Może dlatego, że słucham całkowicie innej muzyki, nie znam większości tych utworów :P Dlatego słowo "kultowy" może mieć definicje jakie chce ale i tak pozostanie słowem względnym :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niemożliwe... Nie mówię, że wszystkie, ale niektóre z tych piosenek musisz znać mimo wszystko :)

      Usuń
    2. 5 znam :) Tak, że mogłabym je zanucić ;) O kilku utworach sporo słyszałam, a wszyscy wykonawcy coś mi mówią ;)
      Ale większość samych utworów pozostaje dla mnie zagadką ;) Postanawiam nadrobić zaległości jak tylko naprawią mi internet i na załadownie jednej strony nie będę czekać 10 minut :P

      Usuń
    3. To i tak niezły wynik. Spoko, spoko, ale jak nie masz ochoty, to nie zmuszam. Wiesz ;P

      Usuń
  2. Za przesłuchiwanie wezmę się jutro, póki co piszę w innej sprawie... Przyjmiesz spóźnione o 27 dni życzenia urodzinowe? Jeszcze we wrześniu pamiętałam, a później zaczęły się studia i to wszystko mnie pochłonęło :>. Wszystkiego najlepszego!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, poprawka, ledwie 7 dni! Daty mi się plączą, bo współlokatorka miała 4-go :P.

      Usuń
    2. Moja babcia mawia, że spóźnione życzenia urodzinowe można przyjmować do 8 albo do 10 dni po fakcie (nie pamiętam dokładnie...). Dziękuję ślicznie za pamięć :*

      Usuń
  3. Mnie tam najbardziej dziwi w drugiej setce Adele. Serio? Adele?! Boże, co to jest .___.
    Ogólnie straszny bulwers jest o Nirvanę na fejsie ER, no ale nigdy wszystkim się nie dogodzi.
    Też słuchałam ile mogłam, gdzie mogłam, i kiedy mogłam w sumie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Była Adele? To akurat nie słuchałam, a nikt na FB nikt akurat o nią nie płakał. Ale... gdzieś tam było Sound City "From Can To Can't". Piosenka z tego roku...

      Usuń
    2. Byyyyła... Ja tak sobie myślę, kto to tam głosuje, serio...

      Usuń
    3. Ale przynajmniej 30STM była tylko jedna piosenka. I to wcale nie jakoś wysoko. Chyba że znowu coś przeoczyłam o___O
      A jeszcze co do Nirvany, to sporo osób na nich głosuje, bo to pewnik na pierwsze miejsce. A przecież jak się poda najlepsze uzasadnienie, to jest zapewnieniem głównej nagrody. Hahaha, większy bulwers był o kolesia, którego uzasadnienie wybrali jako najlepsze do U2 "One", słuchałaś?

      Usuń
    4. Tej jednej piosenki z 20 nie słuchałam, bo byłam na zabiegach, co mówił? ._.
      30stm tylko jedna? Możliwe, choć mi się wydawało, że więcej. oO
      No tak, Nirvana i Metallica przecie. Może ja już wymyślę coś fajnego i za rok zgarnę nagrodę? :>

      Jak z Twoim czekaniem na dworcu? Nadal taki plan, czy coś innego? :>

      Usuń
    5. Nawet nie wiesz, co przegapiłaś... Koleś powiedział, że przy tej piosence miał swój pierwszy seks pozamałżeński i że teraz, jak słyszy pierwsze nuty, to zawsze się lekko obawia, ekhem :>
      Wiesz co... Nie wiem, ale z tego, co słuchałam i każdego dnia przeglądałam na bieżąco listę, to więcej nie rzuciło mi się w oczy. Ale mogę się mylić.
      Próbuj! Ja od trzech lat zawsze coś w ramach Kultowej dostaję :>

      Nie wiem. Miałam zostawać na dworcu, ale brat mówi, że mi nie pozwala, także pewnie ostateczną decyzję podejmę dopiero we wtorek.

      Usuń
    6. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA! Made my day!

      My jednak się będziemy szwendać gdzieś, bo nam pociąg odwołali i wracamy o 6 polskim busem. ;_;

      Usuń
    7. Ja miałam busa dopiero po siódmej, jeśli Cię to choć trochę pocieszy :<

      Usuń
  4. Większość zespołów/wokalistów znam, piosenek nie umiałabym zanucić.

    Dla mnie kultowi zawsze będą starzy wykonawcy: Perfece, Bajm - te klimaty. Takich zespołów śpiewających po polsku ciężko się doszukać w Esce (za radiem też nie przepadam niestety).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, jak z Eską, bo nie słucham i nie lubię tego radia, ale w Esce Rock jest sporo starej polskiej muzyki. Choć to zależy, na jaki moment trafisz.

      Usuń
    2. Radio zaprogramowane na zwykłą Eskę - i ja nie doczytałam w notce, że właśnie o Eskę Rock chodzi, mój błąd. ;-)

      Ale wracając do tegoż radia - irytuje mnie strasznie to, że puszczają non stop to samo!

      Usuń
    3. Spoko, lekko tylko poprawiam, bo to są jednak dwa całkiem różne radia mimo podobnej nazwy :)
      Którego radia...? :D Kiedyś potrafiłam słuchać Eski Rock całymi dniami, to faktycznie piosenki potrafiły się powtarzać nawet trzykrotnie w ciągu doby, a jak czasem zdarza mi się przełączyć na zwykłą Eskę, to nie umiem odróżnić piosenek, bo każda brzmi dla mnie tak samo... Prawie każda.

      Usuń
  5. Znam każdą z tych piosenek i tak, one są dla mnie kultowe :) Dorzuciłabym może więcej Dżemu, Village People czy Cher :) Pozdrawiam :)

    platynowa-maruda.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Znam te piosenki i powiem szczerze, że np. Nirvany w życiu nie dałabym na pierwsze miejsce, ale cóż...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Głosy większości - nic nie zmienimy. Można jedynie głosować na co innego w przyszłym roku.

      Usuń
  7. Większość piosenek kojarzę. Jeśli miałabym ułożyć taką listę to nie byłoby z tym łatwo. Każda piosenka, której słucham jest uważana przeze mnie na swój sposób kultowa. Nie zwracam szczególnej uwagi na takiego typu umiejscowienia, bo zawsze coś będzie nie tak. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja się nawet nie podejmuję układania jakiejkolwiek listy. Mogę wybrać kilkanaście (raczej kilkadziesiąt :D) ulubionych piosenek, ale nigdy nie uda mi się ich uszeregować w dobrej kolejności.

      Usuń
    2. Nawet jak tworzę playlisty na Spotify to ciężko mi je nazwać, bo piosenki są tak różnorodne, nie ma co komplikować sobie życia :)

      Usuń
    3. Moje jedyne playlisty w Spotify i w Winampie to setlisty z koncertów... .___.

      Usuń
  8. A mnie kultowy zawsze się kojarzy tylko z Kultem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie nazwa tego zespołu jest ciut przereklamowana, ale "o gustach się nie dyskutuje" ;)

      Usuń
  9. Zawsze starałam się słuchać tej listy, ale od jakiegoś czasu w ogóle radia nie słucham... Przyznam jednak szczerze, że pierwsza dwudziestka naprawdę daje radę. Co do Kings Of Leon zgadzam się w zupełności - Sex on fire to dobra piosenka, ale nie aż tak.
    Pojęcie "kultowy" ciężko jest wytłumaczyć, to jak punkt i prosta w matematyce - nie mają definicji, trzeba to po prostu czuć. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest lepiej niż w poprzednich latach. W ubiegłym roku na 8. miejscu było "Wake Me Up When September Ends" Green Day'a, i mimo, że kocham ten zespół to miałam ochotę powybijać głosujących na tę piosenkę. Bo to jednak nie o to chodzi.

      Usuń
    2. No tak, co innego piosenki, które się lubi, a co innego kultowe... Jednak wygląda na to, że jest coraz lepiej, może niedługo lista ta będzie godna swojej nazwy.

      Usuń
    3. Może za rok. Teraz było lepiej chyba dzięki codziennym Kultowym Godzinom, bo przypomniały (i przypominają) piosenki, które nie są grane na co dzień w radiu, a powinny być znane :>

      Usuń
    4. Może... A już prawie zaczęłam wierzyć w ludzi. :)

      Usuń
    5. Sam Bisior mówił, że widzi, że te Kultowe Godziny podziałały... Wybacz :P

      Usuń
    6. Dobrze, że poza radiem są inne możliwości słuchania muzyki. :)

      Usuń
    7. A ja tam właśnie lubię czasem posłuchać radia, a nie wyłącznie takiej "mojej" muzyki :P

      Usuń
  10. A u mnie Eski Rock nie odbiera! Tyle przegrać...
    Zresztą, z tej dwudziestki to tak naprawdę bardzo, bardzo lubię tylko te dwie piosenki U2, ale to w sumie nic dziwnego, bo ja mam na punkcie U2 takie lekkie skrzywienie od urodzenia. Reszta jest mi raczej obojętna. No i kompletnie nie kojarzę tych dwóch utworów Pearl Jam, ale ja ten zespół w ogóle znam tylko z nazwy.
    W ogóle serduszko mi mocniej zabiło, jak zobaczyłam w zestawieniu całe dwa utwory Manic Street Preachers. Do diabła z tym, że nisko strasznie, ale i tak. I ELO było, i Marillion, i tylko Jethro Tull mi tutaj brakowało, ale człowiek nie może mieć wszystkiego, cóż poradzić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz słuchać online, choć wiem, że nie to to samo :(
      Z nowych singli Pearl Jam strasznie podoba mi się "Mind Your Manners", jeśli masz ochotę przesłuchać. Ale wydaje mi się, że ich dwie piosenki znalazły się tak wysoko tylko dlatego, że ostatnio wydali nowy album i właśnie on był do wygrania dla głosujących.
      Jak usłyszałam "Here Is The News", to od razu pomyślałam o Tobie :') A nie kojarzę, żeby w poprzednich latach jakieś ich piosenki były w zestawieniu...

      Usuń
    2. Nah, jak już wejdę na internet, to prędzej odpalę muzykę z Deezera, niż jakiekolwiek radio. W pracy bym sobie za to chętnie posłuchała Eski Rock, ale widocznie mieszkam w takiej dziurze, że nic z tego. ^^
      Ok, chętnie przesłucham. Mnie się w ogóle Pearl Jam zawsze wydawał trochę kultowy, bo chociaż ja sama nie znam kompletnie ich muzyki, to jednak ciągle gdzieś tam o nich słyszę, bo albo ktoś ze znajomych ich słucha, albo się ich gdzieś tam nazywa ikoną, więc jakoś się nie dziwię, że znalazło się tu dla nich miejsce. :)
      Ojej, dziękuję! <3 Zawsze się cieszę, kiedy się o ELO w takich zestawieniach pamięta, bo może nie są dziś tak popularni, jak inni artyści z tego okresu, ale zrobili naprawdę dużo dla muzyki, tak uroczo łącząc rozrywkowe granie z orkiestrą symfoniczną, a to nawet dziś nie wszystkim tak dobrze wychodzi. :)

      Usuń
    3. Właśnie wiem, bo przy laptopie też słucham "swojej" muzyki.
      Ja, tak szczerze mówiąc, to nie wiedziałam, że oni są takim trochę starszym zespołem - z lat 90. Dopiero po tej Kultowej 500 zobaczyłam, że nie są tak młodzi, jak myślałam, hehe.
      Gdyby nie Ty to nigdy w życiu nie usłyszałabym, że jest taki zespół jak ELO... Nie słucham ich, ale ostatnio widziałam billboard, że będą grać w Lublinie o_O Tata stwierdził, że może i by poszedł (mój tata ich zna i lubi - nie wiedziałam), ale jak sprawdziłam, że najtańsze bilety są po 110zł, to zmienił zdanie ;)

      Usuń
  11. Paradoksy są częścią naszego życia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Albo - życie samo w sobie jest paradoksem.

      Usuń
  12. czołówka mega :) nie zawiodłam się

    OdpowiedzUsuń
  13. Też mam las całkiem niedaleko, bo raptem 10 minut drogi spacerkiem - ale pogoda za oknem zdecydowanie psuje humor na przechadzki tam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak... Żeby chociaż nie padało, bo to zimno dałoby się jakoś znieść.

      Usuń
  14. ja tylko 4 piosenki znam, co znaczy że muszę się za siebie wziąć..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, nie to od razu, że musisz się wziąć, ale... no może trochę :) :P

      Usuń
    2. no więc właśnie :D ale jestem na dobrej drodze. kiedyś sobie dodam te wszystkie piosenki na jedną playlistę i z pewnością się w nich zakocham :))

      Usuń
    3. Nie musisz ich kochać... Najpierw je poznaj, chociaż miłość do niektórych z nich jest nieunikniona :D

      Usuń
    4. A więc właśnie ;) Swoją drogą Eska Rock genialna jest.

      Usuń
    5. Jest najwspanialszą stacją radiową, jaka jest tylko dostępne w Polsce, a może i na świecie. I na pewno nie byłaby taka, gdyby nie Ci rewelacyjni prezenterzy ♥

      Usuń
  15. Okej! Wiesz, jak wyglądam z twarzy, a poza tym - jestem niska, będę mieć ciemne spodnie i ciemny sweter na pewno (raczej czarny) i nie wiem, jaką bluzkę. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozglądałam się, ale Cię nie widziałam :((

      Usuń

Prześlij komentarz